Ulf Ekmans spöken
Jag vill inleda med att tacka Ulf Ekman för att han läser min blogg. Det är trevligt med alla läsare oavsett åsikt, men att min vän i Uppsala följer med på det som skrivs är extra roligt! Jag vill därför uppmana alla medlemmar i Livets Ord att följa sin pastors exempel. Så till pastor Ekmans läsfärdigheter och hans sätt att tolka text, för på detta område känner jag att han just nu behöver hjälp.
Beklagar den lite ironiska inledningen, men det verkar som Ulf inte läst vad texten faktiskt handlade om, och att det var en fråga som ställdes. Det är beklagligt att Ulf Ekman skriver en post som detta som endast verkar ha ett syfte – att svartmåla och skapa ännu större avstånd. Jag håller med John Nilsson att det är tråkigt att Ulf framställer oss som oärliga, konspiratoriska, långt borta från verkligheten osv. Som under nyårsfestivalen är Ulf Ekman klok nog att inte nämna namn igen så att han inte kan angripas för detta, men de flesta bloggläsare förstår nog ändå vilka personer han åsyftar.
Om jag nu kort får lov att kommentera Ulf Ekmans felaktiga och harselerande påståenden för att han om möjligt kan korrigera och rätta upp detta:
• ”Ett av de mer komiska inslagen i bloggvärlden är vissa kommentatorer som påstår att Felicia är katolik.”
Visa oss var du fann detta ”komiska inslag i bloggvärlden” så att vi som ställde frågan om Världen idag’s nya chefredaktör (okänd när posten skrevs) var katolik lättare kan förstå vad du menar. Så länge du inte redogör vad du bygger ditt påstående på kommer jag betrakta detta som en osanning. Faktum är att varken jag eller John Nilsson påstått detta, så med mindre du läst igenom alla 158 kommentarerna som hittills skrivits på min blogg i ämnet (och under förutsättning att någon där påstår detta) framhåller jag att du inte är sanningsenlig.
• ”Detta spöke verkar frammanas så ofta det går, speciellt när det är något man inte gillar. Det är nog ingen överdrift att katolikskräcken har fått en del att bli helt urspårade i alla sina spekulationer.”
Åter ett påstående som endast har ett syfte – skapa avstånd och förakt gentemot de som ifrågasätter den nya ekumeniken och enhet med katolska kyrkan och där du är mycket aktiv på en hög nivå. Det måste med andra ord kännas obehagligt för dig att någon med fakta och sakliga argument kritiserar det du företar dig. Du besvarar inte kritiken som underbyggts med fakta även från officiella ekumeniska håll. Det handlar inte om något ”man inte gillar” eller om katolikhat, som tidigare uttryckts. Det handlar om Skriften kontra katolsk obiblisk tradition och läror som är direkt antibibliska. Den enda mig bekänt som ser spöken är du och de som okritiskt tror på det du lägger fram. Om någon lägger fram faktabaserade påståenden om det du gör, ja då går ni fort ut och stämplar dessa som konspirationsteorietiker.

Ser du några spöken...?
I tidigare intervjuer som gjorts med dig har du sagt att ”man ska aldrig undervurdera folket. De är inte dumma, de förstår mycket” (1). Då gällde det människor som lämnade sina religiösa sammanhang (kristna församlingar) och gick till Livets Ord. Du gör tyvärr misstaget att tro att människor är dumma idag. Medlemmar av Livets Ord är inte dumma. De kan själva läsa det som hittills lagts fram om ditt enhetsarbete och utifrån framlagda källor själva undersöka huruvida det vi lagt fram baserat sig på verkligheten och fakta eller ej. Visa oss gärna vad som är grundlösa spekulationer så ska vi mer än gärna korrigera oss om detta stämmer.
När du Ulf Ekman, går ut så vasst och med dessa benämningar av kritiker förstår vi givetvis att du har ett syfte, men det är inget ädelt sådant. Jag tycker att du ännu en gång har gått allt för långt. Det är inte en herdes hjärta som gett uttryck för dessa tankarna. Det tragiska är att du ignorerar all form av kontakt. Jag har mailat dig flera gånger, sökt upp dig personligen och du lovade till och med att vi skulle träffas för att samtala med varandra. Det var tomma ord från en man som inte är intresserad av dialog med andra än ja-sägare verkar det som, för då hade du besvarat mitt sista mail som skrevs i all förtrolighet. Du verkar ha bestämt dig att de som ifrågasätter ditt arbete och syfte med enhet och ekumenik är Livets Ords fiender, och att du själv bidrar till att förstärka och påverka denna bild är intet annat är tragiskt. Jag ser inte på Ulf Ekman, Livets Ord eller medlemmar av Livets Ord som fiender.
• ”Det säger väl också kanske lite om hur dålig koll man har på verkligheten.”
Jag tillåter mig att citera en av de sista kommentarerna från min post om Världen idags chefredaktör som svar på detta påstående. Det är trots allt Ulf Ekman som skrivit sin post och i och med att han har så stor inflytelse visar han en ansvarslöshet av dimensioner i det han framför av förtal. När han inte nämner namn har han säkerligen ryggen fri, men som sagt tidigare är folk inte dumma. De förstår vem Ulf syftar till. Här är nu kommentaren jag nämnde:
”Man får intryck av att Ekman vill visa upp en okunnig Andy. Ulf skriver: ”Det säger väl också kanske lite om hur dålig koll man har på verkligheten”. De flesta saker jag har läst om här på bloggen är inte tagna från det blå. Visst, detta med ViD chefredaktör, var helt ogrundade påstående (2) – men inte komisk Ulf. Kanske avsikten med Ekmans kommentarer om detta är att samtidigt framställa Glandberger som oseriös och helt urspårad i sina artiklar? I så fall tycker jag så är inte fallet.”
Ulf avslutar sin korta post med följande: ”Hennes chefskap kommer säkert att bli både en krydda och en front emot allsköns konspirationsteorier.” Man får lätt ett intryck utifrån detta att Ulf headhuntet henne så att hon kan vara ett verktyg för honom och mot de som ifrågasätter (eller bara ställer frågor), eller som Ulf uttrycker sig – ”emot allsköns konspirationsteorier.” Detta låter nästan som en slags inkvisation. Är det verkligen detta Världen idags läsare kan förvänta sig av den nya chefredaktören, att hon ska vara Ulf Ekmans förlängda arm? Jag hoppas tidningen i större grad kan lyssna till och sätta sig in i de som inte håller med om allt som sker på Axel Johnssons gata i Uppsala, men med Ulf Ekman som styrelseordförande i tidningen är det kanske för mycket att förvänta?
(1) Norska Magazinet september 1993, sid 13
(2) Ingen har påstått detta, enbart frågat om det kunde förhålla sig så. Se John Nilssons utomordentligt goda svar på Ulfs kritik.
(3) ”Förtal är ett brott som innebär att sprida uppgifter om någon i syfte att utsätta honom eller henne för andras missaktning.” (Källa: Wikipedia)
John Nilsson skriver om detta på sin blogg. Läs där!
Ulf Ekman till angrepp på Jonas gardell i Dagen
Lite Twingly från SvD om påven…
Tags: förtal, katoliker, Katolska kyrkan, livets ord, lögn, ulf ekman, världen idag
This entry was posted on 18 mars, 2009 at 22:24 and is filed under Andy. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. Responses are currently closed, but you can trackback from your own site.

18 mars, 2009 / 22:31
En iaktagelse..
Du med andra tycker det är tråkigt att UE försöker svartmåla genom sitt sätt att uttrycka sig.
Jag med flera tycker det är tråkigt att du(och speciellt dina aletheiapolare) försöker svartmåla och vrida på begrepp.
Dit jag vill komma..
Är er uppfattningsförmåga bättre än min? Eller är det bara det att den inte räknas?
Allas åsikter och uppfattningsförmågor räknas. För min egen del har jag alltid sagt att om jag misstar mig eller har fel är jag inte rädd för att erkänna detta. Jag kan inte se att jag svartmålat Ulf genom det jag tagit upp, så du får gärna uppdatera mig om du vill. Kritiska frågor eller faktabaserad (underbyggd) kritik är inte svartmålning.
@David,
Osäker på vem du är, du postade halvanonymt.
Dina åsikter räknas lika mycket som andras. Det som dock är svårt att förhålla sig till är att många (därmed inte sagt att det gäller just dig) tillräknar Ulf ett förtroende vad han än säger. Även när han talat osanning avsiktligt. Det lägger grunden för kapaciteten att svartmåla i en utsträckning som jag inte skulle kunna göra ens om jag försökte, då jag inte har ett blint stöd ifrån en mängd människor (även om jag glädjande nog märkt att den gruppen verkar krympa inom Trosrörelsen).
18 mars, 2009 / 22:37
Hej Andy,
Det var ord och inga visor!
En bra genomtänkt gensvar tycker jag.
Samtidig tycker jag det är bra att åtminstone Jonh Nilsson och mig själv fick svara på bloggposten till Ulf, jag har blivit modererat bort en lång tid, men blev inte det denna gången, det är åtminstone tacksamt att man kan besvara kritiken (då alla Ulf’s efterföljare ser oss tre som ett och samma (de läser nog inte våran repr. bloggar!).
Det blev rakt på sak denna gång. Bra att ni fick svara på Ulfs blogg. Själv har jag gett upp att försöka kommentera där.
@Michael G. Helders,
Ja, hahaha, Andy blir ju modererad på ulfekman.nu om han så skulle säga ”Jag har haft fel! Ulf Ekman är Sveriges sanna apostel”. Det är lite tråkigt det, för jag är rätt säker på att Andys kommentarer i Ulf Ekmans bloggkommentarfunktion är mildare och mer kärleksfulla än både dina och mina. Men Andy är persona non grata på ulfekman.nu, förmodligen tack vare någon bloggadmin med ett horn i sidan till Andy.
18 mars, 2009 / 23:01
Ja Andy du kan se här: http://ulfekman.nu/2009/03/16/ny-chefredaktor-pa-varlden-idag/#comment-7336 och här http://ulfekman.nu/2009/03/16/ny-chefredaktor-pa-varlden-idag/#comment-7363 – jag vårdade inte ens min ord, utan var rak såsom du är i denna bloggpost.
19 mars, 2009 / 01:52
Det er både trist og tragisk at profilerte forkynnere som UE oppfører seg på denne måten. Men ikke noe nytt, dessverre!
Mvh.
Cato
@Cato, så blir det när man slutar predika evangelium, lag och nåd- och Jesus som korsfäst.
Hur kan man någonsin bli Kristi lik, när man inte predikar evangelium? Hur kan man någonsin lära sig leva i efterföljelse och överlåtelse om man inte hör om Kristus och honom som korsfäst?…klart sådant hör ju inte hemma i dagens sammanhang…men tycker predikanter som Jim Cymbala, John Piper, David Wilkerson, Paul Washer- visar på att om man predikar Guds Ord utan kompromiss- så vänder folk om till Herren!…Det tråkiga är att när vi vänder om till Herren så slutar vi att följa människor, och då blir en del människor utan kyrkopolitisk makt och inflytande.
19 mars, 2009 / 03:40
Michael G. Helgers:
Vi lever inte längre under lagen och skall heller inte predika lagen!
Vi kan inte predika Kristus och Honom som korsfäst och samtidigt hålla fast vid lagen. Då tar vi udden av evangeliet…
Nåden allena!
@Andreas Cucca, talar inte om mose lag. Utan kristi lag. Nåden är absolut ingenting värd utan omvändelse, och för att du och jag ska omvända oss- så behöver vi bli förkrossade av lagen.
@Andreas Cucca, Kristi lag är exempel ”Du ska vara helig såsom Fadern är helig”, ”den som inte lämnar sin far och mor för min skuld är inte mig värdig”, ”du ska älska din nästa såsom du själv vill bli älskad”, ”om du inte förlåtar din fiende vill du inte få förlåtelse av mig”, ”om du inte tar ditt eget kors är du inte mig värdig”…Sen hur många andra lagar som hets ”otukt”, ”självrättfärdighet”, ”högmod”, ”egen stolthet”, ”egen kärlek”, ”frosseri”, ”lagiskhet (att du har tilltro till dina egna goda gärningar)”
Om du säger så mycket som en liten vit lögn har du brutet mot hela lagen. Om du så mycket tittar på en kvinna med åtrå har du brutet hela lagen. Om du så tänker en liten ond tanke om din nästa har du brutet mot hela lagen. Om du så har begär efter senaste teknik pryl har du brytit mot hela lagen.
Lagen förkrossar oss, den dömer oss, och den har till uppgift att krossa och döda oss. Jesus är inte bara en som sitter på nådens tron och delar ut nåd, utan också en helig och rättfärdig Herre som önskar vara fullkommen Herre över ditt liv.
Är du villig att dö för Jesus? Kan du säga ärligt ”Nu lever jag inte för mig själv utan lever för Kristus allena”?
Jag är inte villig att dö för kristus, och mitt liv vittnar om att jag inte lever för Kristus allena. Därför behöver jag lagen så jag kan dö bort mig själv, och när lagen gör det- kan jag gå till Herren och få nåd- som sedan kommer bära frukt genom att Herren klippar bort de delar som inte bär god frukt i mig, helgelse.
Målet med helgelsen är att bli Kristi lik, och vi behöver den dagliga omvändelsen till vi har blivit lik honom. Och för att klara av att omvända oss ifrån våran synder så behöver vi tillåta lagen att uppenbara synderna i våran liv, samt tillåta Jesus att gripa in i våran liv och ge oss befrielse ifrån dessa synder…ett helgelse värk som vill bli fullbordat på domedagen.
19 mars, 2009 / 03:41
sorry Helders menar jag ju såklart G:et fick mig nog omedvetet att skriva ett g även i efternamnet…
@Andreas Cucca, evangelium utan lag är bara ett halvt evangelium.
19 mars, 2009 / 07:29
Andy, käre broder i Herren!
Tack för att du vill hjälpa Ulf Ekman att inse, att Skriften är till för alla och att kärlekens (agape!) väg är den förnämsta utan att för den skull överge sanningen!
För det är precis vad det handlar om i Kristi Kropp – att respektera andegåvorna givna från Herrn till VARJE LEM i Kroppen – inte kan väl ‘öga säga till handen – jag behöver dig inte’:
1CKor.12:26 ”Om nu en lem lider, så lida alla de andra lemmarna med den; om åter en lem äras, så glädja sig alla de andra lemmarna med den. Men nu ären I Kristi kropp och hans lemmar, var och en i sin mån.
Och Gud har i församlingen satt FÖRST och FRÄMST några till apostlar, för det andra några till profeter, för det tredje några till lärare, vidare några till att utföra kraftgärningar, ytterligare några till att hava helbrägdagörelsens gåvor, eller till att taga sig an de hjälplösa, eller till att vara styresmän, eller till att på olika sätt tala tungomål.
Icke är väl alla apostlar? Icke är väl alla profeter? Icke är väl alla lärare? Icke utföra väl alla kraftgärningar?
Icke hava väl alla helbrägdagörelsens gåvor? Icke tala väl alla tungomål? Icke kunna väl alla uttyda?
Men varen ivriga att undfå de nådegåvor som äro de största. Och nu vill jag ytterligare visa eder en väg, en övermåttan härlig väg….” >> Agape-kärlekens väg.
…………
Nådegåvorna hjälper oss att navigera åt rätt håll och agape-kärleken binder oss samman till en Gudsfamilj.
OM vi har förstått Romarbrevet3,4,5,6,7…och kan tillgodogöra oss Pauli villkorade undervisning i Romarbrevet 8 till ett liv i SEGER:
”OM vi vandrar efter Anden och inte efter köttet” (Rom.8), vill säga… >>>
Rom.8:1 ”Så finnes nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus [för de som vandrar efter Anden och inte efter köttet]. Ty livets Andes lag har i Kristus Jesus gjort mig FRI ifrån syndens och dödens lag.
Ty det som lagen icke kunde åstadkomma, i det den var försvagad genom köttet, det gjorde Gud, då han, för att borttaga synden, sände sin Son i syndigt kötts gestalt och fördömde synden i köttet.
Så skulle LAGENS KRAV uppfyllas i oss, som vandra icke efter köttet, utan efter Anden.
Ty de som äro köttsliga, de hava sitt sinne vänt till vad köttet tillhör; men de som äro andliga, de hava sitt sinne vänt till vad Anden tillhör. Och köttets sinne är död, medan Andens sinne är liv och frid.
Köttets sinne är nämligen fiendskap mot Gud, eftersom det icke är Guds lag underdånigt, ej heller kan vara det. Men de som äro i ett köttsligt väsende kunna icke behaga Gud.
I åter ären icke i ett köttsligt väsende, utan i ett andligt, om eljest Guds Ande bor i eder; men den som icke har Kristi Ande, han hör icke honom till.
Om nu Kristus är i eder, så är väl kroppen hemfallen åt döden, för syndens skull, men Anden är liv, för rättfärdighetens skull. Och om dens Ande, som uppväckte Jesus från de döda, bor i eder, så skall han som uppväckte Kristus Jesus från de döda göra också edra dödliga kroppar levande, genom sin Ande, som bor i eder.
Alltså, mina bröder, hava vi icke någon förpliktelse mot köttet, så att vi skola leva efter köttet. Ty om i leven efter köttet, så skolen I dö; men om I genom ande döden kroppens gärningar, så skolen I leva.
Ty alla de som drivas av Guds Ande, de äro Guds barn.”
…….
Pröva därför andarna om de är från Herren.
……………
19 mars, 2009 / 10:21
Kul att höra ”kärleksfulle” Andy ryta till lite
Det rensar luften!
Ekman visar numera ”förståelse” med alla kristna inriktningar, utom de strömmar som inte håller med honom i de egna leden. Tråkigt.
Om vi inte tar upp herr Ekmans nya doktriner lika maniskt som han själv hånas vi. Tror du inte på Katolikernas ihopkok om Maria som evig jungfru, så ser du endast på Maria som ”ett stuprör”. Ja, så vulgärt uttalade han sig i Öholms PR försök ”Pastor Ulf”…
Ett antal familjer har redan lämnat LO pga omsvängningarna (som inte ägt rum). Fler kommer att lämna när han närmar sig RKK’s villfarelser i sin jakt efter en position bland karismatiska, ekumeniska katoliker.
Han kan fortsätta håna om han vill från sin tron i Uppsala. Jag är övertygad om att sanningen alltid segrar till slut. Den mänskliga enhet han så ivrigt söker är en återvändsgränd. Den är inte född av Gud utan genomsyras av maktbegär och en önskan att få den uppskattning på annat håll han aldrig fick eller får i Sverige.
Over and out
/Daniel
@Aletheia.se – MyTwoCents, han har väl lärd av socialdemokraterna och ung vänster =P
@Aletheia.se – MyTwoCents,
Det var inte ung vänster Ulf var med i som ung, har jag för mig. Om jag inte minns fel (länge sedan han berättade) så var det KPMLr som var hans politiska hemvist innan han blev frälst.
19 mars, 2009 / 11:09
Aletheia — Blogg & Tankesmedja » Bloggarkiv » Änglar och Demoner - demoniserar vad? säger:[...] med Ulf Ekmans nya bok om bland annat Kyrkans väsen, enhet och sakramental teologi. (på tal om spökhistorier och [...]
19 mars, 2009 / 14:39
Michael G. Helders & John Nilsson:
Ska man säga något gott om Ekman går han in 100% i allt han gör. Vare sig han säljer Hagin & Kenyon eller den han så fint vill kalla ”klassisk kristendom”.
/D
19 mars, 2009 / 15:59
Michael G. Helders!
Gå in på, ska kristna följa lagen!!
Mvh Björn
19 mars, 2009 / 17:24
Jag läste i UNT igår en intervju med Felicia Svaeren att det kom som en fullständig överraskning för henne att hon blivit Världen Idags nya chefsredaktör.
Var det väldigt snabbt påkommet då eller?
@Ulrika Oskarsson,
Hehe. Nu är du nästan lika elak som jag, Andy och Michael
Men visst, det är ju inte så att jag tror att de hann göra någon lönediskussion innan det tillkännagavs att hon skulle bli chefredaktör. Hoppas Svaeren om så är fallet ser till att sätta lönen själv, då kan hon begära nästan vad som helst.
Är det inte lite märkligt att Ulf, som aldrig svarar bloggare, valde att skriva en egen bloggpost för att håna oss denna gång? Där ligger nog inte bara en hund begraven, utan sannolikt en hel lönnmördad kennel.
19 mars, 2009 / 19:58
Intervju med Felicia Svaeren i UNT:
http://www2.unt.se/avd/1,,MC=77-AV_ID=881656,00.html
19 mars, 2009 / 20:03
Andy,
Har inte läst hela ditt inlägg och ingen av kommentarerna.
Hinner inte med det. Men jag ville läsa lite eftersom jag läste ditt inlägg där du nämnde nyheten att VI hade en katolsk redaktör.
Jag hade precis gratulerat Felicia till hennes nya tjänst. När jag läste ditt inlägg så läste jag att du menade att Felicia var katolik. Att sedan Ulf läser din blog och tror samma sak tycker inte jag är så lustigt. Du skrev ju att VIs nye Chefredaktör var katolik.
Sedan måste jag kritisera att du gick ut med detta ”fakta” innan du ens visste varifrån denna person kom ifrån, om det var en man eller kvinna osv. Det är ju lite svagt.
Ditt första inlägg var minst sagt lite för tidigt och svagt.
Sedan kan du ju inte kräva att man ska titta tillbaka lite nu och då för att hinna med att läsa alla 158 kommentarer för att få hela sanningen. JAg gick direkt till källan istället.
Peter,
Min post skrevs INNAN Världen idag kungjorde att det var Felicia som var den nya chefredaktören. Således bör man inte anklaga varken mig eller John för att ha sagt att hon var katolik, men att vi ställde frågan utifrån det tips vi mottog. Både jag och John har tagit självkritik på att vi borde väntat med våra skriverier tills vi hade mer fakta. Detta får vi ta lärdom av. Jag försökte gå direkt till källan – Ruben Agnarsson, men fick inget svar av honom. John fick svaret att de i framtiden skulle svara offentligt. Läser du texter på samma sätt som Ulf när du framlägger dessa påståenden? Jag borde lagt ut en uppdatering i posten omedelbart och inte bara i kommentarsfältet.
Bless!
@Peter Holm,
Ulf läste inte bara de första raderna på bloggen. Han läser så fort att jag är riktigt avundsjuk, tjugodubbla min egen läshastighet. För honom tar det inte många sekunder att läsa hela sidan. Han är mycket noga innan han gör något, så jag tror vi kan vara rätt säkra på att han läste både min, Michaels och Andys bloggar innan han postade sin egen.
20 mars, 2009 / 09:41
Andy:
Du får räkna med att rökridåerna runt Ulf Ekman kommer att tätna, För det är nu i helgen som han och hans pastorer reser till s:t Davidsgården för att fylla på ”olja” i sina lampor.
@Håkan Nilsson,
Det kan inta vara denna helgen, då Ulf är i malmö, immanuelkyrkan ikväll och pingst imorgon!
Mvh Björn
Denna helg är det Ny Generation med Joakim Lundqvist som är där på retreat. Per Mases leder denna också. Nästa helg är det Livets Ords pastorer om jag inte misstar mig…
@Håkan Nilsson, ”För i tiden böjde man knä och bad Herren om väckelse, nu lekar man katolik” anonym 97 åring om dagens kristna klimat.
20 mars, 2009 / 10:14
Livets Ords pastorer på retreat med en retreatledare som sysslar med zenmeditation och undervisar i yoga. Och de kristna tidningarna är tysta, det pekar på att de antingen sover eller har munkavle. DET ÄR DAGS ATT BE! DAGS ATT VAKNA!
@Tomas, Ja-man skulle önska att någon på ViD tappade kontrollen och skrev om detta vansinne. De berömmer ju sig av att syssla med undersjökande journalistik.
@Tomas, Ja vakna! Väckelsen handlar ju egentligen inte om att nå ut med evangelium- eftersom människor där ute är de ju döda. Väckelsen börjar ju med dig och mig, vi som sover- som behöver bli väckta av Herren (sen kan vi gå ut och följa missionsbefallningen- och människor vill gå ifrån död till liv)!
20 mars, 2009 / 10:33
Idag vill jag ge positiv respons och stort TACK till Pastor Ulf Ekman för hans uttalande om Jonas Gardells bok om Jesus i tidningen Dagen. citat:
”Jonas Gardells egenhändigt ihopsnickrade avbild av Jesus är inget annat än hädelse, menar Ulf Ekman.”
AMEN.. till detta uttalande ! Jag förstår inte ViD:s tystnad om detta i frontsidan på nättidningen !
Gardells ömkliga försök till att bli bekräftad av kristna läsare är betänkligt. Att DOMKYRKAN i Uppsala valt att låta denne Pelle-Jöns göra reklam för sitt skrivna alster måste ses som ett FATTIGDOMSBEVIS för det mogna förståndet hos de ansvariga i nämnda Kyrka.
Det Jonas Gardell presterat är fullständigt intelligensbefriat och man förvånas över att boken ens kom ut i tryck.
Bless you Pastor Ulf !
@Elisheva, ViD:s tystnad är destå svårare att förstå enär att det är Ulf Ekmans plattform. Bless you Elisheva
@Elisheva, men är inte detta bara populistisk? Pingstvänner i stort, ett flertal i EFS och EFK reagerar ju starkt på människor som Jonas Gardell…som jag ser det uttalar sig Ulf Ekman om saker som Jonas Gardell gudsbild, alkohol m.m. bara för att framstå som en god frikyrklig ledare som står för en god klassisk moral.
Men det är inte moral kristendom vi behöver, vi behöver Jesus!
20 mars, 2009 / 12:07
Tack Jonas G, du gör Jesus begriplig, något som kyrkan och LO misslyckats med, deras Jesus är för mig abstrakt och osynlig.
@Peter,
Det bästa är att lära känna honom själv! Jesus är, så vitt jag vet, varken bög eller pedofil, men han älskar dessa, så jag hoppas att du inte tror att, bara för gardell, är lite fel på det sexuella planet och pratar om en jesus, som det verkarsom som om han inte känner, så innebär det inte att Jesus accepterar sexuella avarter!
Mvh Björn
20 mars, 2009 / 12:39
Robert Ekh i ViD angående Gardell:
http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=4007&Itemid=29
@mirre,
Off topic. Men den artikeln var bra. Jag betraktar hans syn på Jesus som ett av hans mindre lyckade stå-upp-skämt. Han sätter sig på lärosätet och ska dömas därefter även om jag inte tror att hans kristendom leder till någon frälsning. Ekh var inte hårdare än jag var på min egen blogg när den så kallade doktorshatten (clownmössa hade passat bättre) delades ut. Jag fick ett helt koppel HBTQ-folk efter mig då, och fick veta att jag som genusvetare borde gilla Gardell.
20 mars, 2009 / 14:42
Jonas Gardells hädelser
Nu har Jonas Gardell åter igen tillåtits att i en av landets kyrkor ösa ur sig sina hädelser, och denna gång angående Jesus. Vi har tidigare smärtsamt erfarit hur hädaren Magnus Betnér tilläts häda allt vad heligt är – också det i en kyrka. Detta att kyrkor, under applåder och beröm, öppnas för hädare att skymfa Jesus och allt som är heligt, är oerhörda händelser som drar Guds dom över detta land. Det är ju en sak när det sker på världens nöjesarenor, men något så mycket mera tragiskt där kyrkor upplåts för detta. När syndamåttet i ett land är rågat kommer Guds dom – precis som skörd kommer efter sådd.
Ulf Ekman är dock en samfundsledare som med kraft reagerat mot Jonas Gardells hädelser. Här är länken till en artikel i den frågan:
http://www.dagen.se:80/dagen/Article.aspx?ID=165353
@Metodistpastor Berndt Isaksson, för mig är inte dessa saker mer hädiska än att tillåta EC strömingar eller söka enhet med RKK.
Jag är helt enig kring att dem båda hädar och skymfar Jesus, men det gör påven också! Skillnaden ligger i att den ena har varken läst eller förstått evangelium och den andra har läst och förstått- men försöker enda göra sig till Kristi ställföreträdare på jorden.
”När syndamåttet i ett land är rågat kommer Guds dom – precis som skörd kommer efter sådd” Kanske snart, om församlingarnas herdar inte börjar lyssna. Men jag tror också Gud har räst upp många, samt skickat många till Sverige för att bana väg för Herren.
20 mars, 2009 / 15:45
Gardells Jesus är en annan Jesus en vår Herre och frälsare. Där håller jag med Ulf Ekman.
20 mars, 2009 / 16:51
Allting är en enda illaluktande röra. Vi behöver ingen påve (Guds ställföreträdare på jorden)och ingen annan högt uppsatt kardinal, biskop eller pastor.
Vi behöver endast JESUS, han som har gett sitt liv för dina och mina synder. JESUS är KONUNGARNAS KONUNG, I EVIGHETERNAS EVIGHETER! AMEN!
Matt. 23:8-12
Men I skolen icke låta kalla eder ”rabbi”, ty en är eder Mästare, och I ären alla bröder.
Ej heller skolen I kalla någon på jorden eder ”fader”, ty en är eder Fader, han som är i himmelen.
Ej heller skolen I låta kalla eder ”läromästare”, ty en är eder läromästare, Kristus.
Den som är störst bland eder, han vare de andras tjänare.
Men den som upphöjer sig, han skall bliva förödmjukad, och den som ödmjukar sig, han skall bliva upphöjd.
20 mars, 2009 / 17:03
Ja, vad ska vi göra för våra länder ( Sverige / Norge ) ???
Svarar själv: FASTA, FASTA, FASTA …………………….
och bedja: ”Sänd Ditt ljus och Din sanning”
ur Ps.43 : 3
Undrar också om det finns några som gör det reglbundet, året runt ?
20 mars, 2009 / 17:37
Ståtligt svarat Kim ! Vi ska ALLA stå till svars inför honom. Då kommer ingen undan, antingen du vill eller inte måste du stå inför honom. Spara dina ord o ödmjuka dig medan tid är. Han har all makt prisat vare Gud därför. Var välsignade.
20 mars, 2009 / 18:34
Andy:
I s:t Davidsgårdens program står det ” Retreat med Livets ords pastorer 23 – 26/3 med början på Måndag kl.18.00
20 mars, 2009 / 21:07
16-19/3 Ny Generation
Ledare pastor Joakim Lundqvist, Uppsala.
Måndag kl 18 till torsdag kl 10.
Helpension 1 515:- För studerande under 30 år utan inkomst 850:-
19-22/3 Bönens äventyr
Retreat med Dominikansyster Veronica OP, Berget
Torsdag kl 18 till söndag kl 14.
Helpension 1.905:- För stud. utan inkomst under 30 år 850:-
23-26/3 Retreat för Livets Ords pastorer.
Retreatledare är pastor Per Mases, Berget
Måndag kl 18 till torsdag kl 10.
Helpension 1 515:-
21 mars, 2009 / 00:45
BEKLAGELSE
Jag vill med detta beklaga de felaktiga uppgifterna tidigare gällande Ny Generations retreat på St. Davidsgården där jag i en kommentar skrev att denna blev ledd av Per Mases. Dessa uppgifter stämmer inte. Undersöker man med Bergets hemsida framkommer det tydligt där att retreatens ledare var Joakim Lundqvist. De felaktiga uppgifterna skrevs av misstag och var inte ett försök att sprida osanning.
Jag ber oförbehållet om ursäkt för detta!
Beträffande Jonas Gardell så handlade denna post inte om detta och jag vill uppmana skribenter om att hålla sig till ämnet. F.ö kan jag påpeka att jag håller med Ulf Ekman i dennes kritik av Gardells hemsnickrade Jesusteologi, men som sagt hör det inte till denna artikels ämne.
I all vänlighet
@Andy, Det er flott at du beklager, men det begynner å bli litt pinlig dette. Du ba meg om å ta det med ro, kanskje er det noe du selv bør ta til deg, Andy. Ikke løpe av gårde med opplysninger og legge dem ut på bloggen, før du faktisk VET om det du sier stemmer. Som kristne har vi et ansvar for ikke å spre rykter om andre.
Dette er allerede avklart Bjørn Olav og jeg sier som vi sagt tidligere – vi får ta lærdom av dette og undersøke nøyaktig neste gang. Jeg er ikke flau over å ta feil. Det kan skje og da må man tørre å innrømme det også.
Bless!
@Bjørn Olav,
Det är lätt att det blir fel ibland på en blogg. En blogg har inte samma möjligheter att göra efterforskningar som en dagstidning. Det krävs (och förväntas) av bloggläsare att de tar reda på fakta med bloggen som grund, inte sväljer allt. Tänk hur illa det skulle bli om läsarna av Ulf Ekmans blogg tog till sig det han där skriver som fakta, och svalde det okritiskt? Det vore tråkigt både för Ulf och för läsarna.
Faktum kvarstår att Per Mases leder retreaten för Livets Ords ledning och pastorer, med början idag 23/3. Precis som det gick att läsa att Joachim Lundqvist ledde Ny Generations retreat, så gick det i programmet att läsa att Per Mases ledde retreaten för Livets Ords ledare. När det gäller den saken är bön om beskydd för Livets Ords ledare nog det bästa.
21 mars, 2009 / 14:56
I sin iver att leta tecken efter att Ulf Ekman vill föra kristenheten in under Påven i Rom, blir det ofta lite lustigt i Andys skriverier. Han skriver:
”Enligt en initierad anonym källa antyds det att den kristna tidningen Världen idag anställt ny chefredaktör och att denne är katolik”. Det ÄR ett lite komiskt inlägg i bloggsfären (om än lite tragikomiskt) tycker jag också.
I Andys värld är det inte förvånande att ViD nu får en katolsk chefredaktör.
Lars Enarson räknar det som trolldom på högsta nivå att folket somnat in och inte har en aning vad som pågår, nu när ViD får en katolsk chefredaktör.
Konspiratörer (som lever på misstankar och onda aningar)
sprider sina skvaller, som snabbt blir en sanning som förmedlas runt jorden. När det meddelades att den väntade nya chefredaktören heter Felicia Svaeren, så tror man naturligtvis att Felicia är katolik.
Jag är inte lika säker som Andy att Ulf Ekman följer hans blogg. Rykten sprids snabbt på webben och dyker upp här och där. Ulfs bloggpost handlade inte om Andy, utan om att Världen Idag fått en ny chefredaktör. I den kommenterade han det komiska (ja) ryktet att Världen Idag fått en katolsk chefredaktör. ( Han skriver kommentatorer, inte bloggare)
Andys reaktion på den kommentaren här ovan gör jag bättre i att inte kommentera, kära nån´.
Den senaste ”fakta” är att en redaktör på ViD är katolik.
Det kunde väl vara möjligt, men ursäkta om jag är lite skeptisk mot mot presenterade sanningar på Glandberger.net
vänl. Stefan Sandell
@digitalToo, Faktum är att Andy har givit mycket upplysning om vad som pågår inom kristenheten, som kristna nyhetsmedier helt förtiger. Jag misstänker att det är det som irriterar dig.För till skilnad från många andra har Andy redan erkänt sitt misstag med den katolska chefredaktören och då är det ju avklarat.
@digitalToo,
Till skillnad från exempelvis Världen Idag, så går Andy ut med rättelser och håller sig så gott han kan efter pressetik. Han har till och med låtit sina meningsmotståndare skriva artiklar på hans blogg för att de ska få säga själva vad de tyker. Världen Idag däremot, stoppar till och med genmälen när en debattör de inte gillar enligt kotym vill få chansen att försvara sig emot ett debattsvar. Jag skulle nog vara mer försiktig med att läsa den tidningen än att läsa denna blogg.
Som du sett då du ju följt denna blogg, har Andy haft flera artiklar som varit avslöjande och som inte kan kritiseras för osaklighet eller felaktigheter, nyheter som debatterats friskt och väckt stort intresse, och nyheter som kristen media i övrigt inte velat ta upp.
Reagerade du lika kraftigt emot förtalet som förekom på Agnarssons blogg emot Aletheia? Där förekom till och med avsiktlig lögn. Aletheia hjälpte såvitt jag minns dig att få rejält med vind i seglen beträffande kampen emot ledningen i Jönköping Pingst.
21 mars, 2009 / 17:03
Off topic, Andy.
Jeg har i dag lagt ut en artikkel på min egen blogg, om synd i våre egne protestantiske sammenhenger. Kanskje en ide for deg å følge opp? Jeg synes vi bør være redelige nok – når vi setter kritisk søkelys på Romerkirken, og den nye økumenikken, og se litt nærmere på det som skjer blant pinsekarismatikere:
Ledere som skiller seg og gifter seg på ny, noen av dem opptil tre ganger! Alkoholmisbruk. Bare for å nevne noe.
Dette har du så rett i Bjørn Olav! Moralen hos ”våre egne” er av og til skremmende! Jeg vet om andre som har spurt om ikke dette kunne vært et tema hos meg, og kanskje tiden er inne for det nå. Nåden er stor, men den missbrukes nog bevisst av alt for mange!
@Bjørn Olav Hansen, det är lätt att dra slutsatsen att frukten inte är god om en pastor använder alkohol, skiljer sig eller gör någon annan form av yttre synd.
Men va med inre synder såsom självrättfärdighet, andig högmod, lagiskhet?
Jag är absolut enig med dig kring de saker du tar upp i ditt blogg inlägg. Men den här debatten handlar ju inte om vem som är frommast, vem som är mest moralisk, vem som är mest etisk- utan den handlar ju om vem som har rätt enligt Guds Ord. Det är åtminstone mitt perspektiv.
”Den mest lösaktiga prostituerade kvinna kan vara mer helig än den frommaste munk” – Martin Luther
Michael:
Personer som tar lätt på nåden och det kristna livet genom att ha en attityd där ”allt är lov” bör inte inneha en roll som församlingsledare. Paulus var mycket sträng i förhållande till hur en herde skulle leva, och givetvis bör en herde inte ha flaskan och lösaktiga förhållanden som ”sina vänner…” Nu lämnar vi detta tema för denna gång då det är off topic.
Bless!
21 mars, 2009 / 17:40
Andy
Jeg ville sette pris på om du tok opp dette som tema snart, dessverre er det nok av konkrete eksempler. Det vil også skape troverdighet i forhold til kritikken av andre, at man våger å snakke sant om egne sammenhenger. Det blir noe hult når vi anklager Romerkirken for umoral – hvilket er berettiget, men ikke snakker om egne pastorer som skiller seg og gifter seg på nytt.
Michael
Det hjelper ikke å ha rett aldri så mye når det gjelder Guds ord, om man lever i bevisst synd. Det er nemlig et stort spørsmål om man kan fortsette å være pastor, om man har skilt seg og giftet seg på nytt, om man samtidig skal være bibeltro.
Men jeg overlater til Andy å reise disse problemstillingene i en egen artikkel.
@Bjørn Olav Hansen, & Andy:
Jag är enig.
Jag önskade bara påpeka att vi har lätt att göra skillnad på yttre och inre synder- men i Bibeln är det samma sak, Gud gör ju inte skillnad på synd- det är det vi som gör. Jag gillar inte predikanter som David Wilkerson, Wislöff, Paul Washer, Rosenius, John Piper om jag hade tyckt det var ok att ”synda på nåden”
Men nu räcker det för i dag- gå in och hör Wislöff på min blogg!
21 mars, 2009 / 17:56
Tänk om alla personer hade 15 bloggare som iakttog och analyserade och kommenterade ALLT man gjorde… Va världen skulle bli bättre!
”Shit…går han på ICA idag? Igår gick han ju till Coop?”
”Falukorv idag! Va? Han käkar ju aldrig det…hmmm”
”Gröna strumpor idag…Någon mer som sett det?”
Wow, de ska vi införa tycker jag… Då kan flera, precis som du och dina kompisar, hitta en sysselsättning och mening i livet!
Lycko Ulf som har er alltså!
@Christopher, ”Den som visar förakt för sin nästa, han begår synd, men säll är den som förbarmar sig över de betryckta.” Ordspråksboken
21 mars, 2009 / 18:41
Hej Andy shyjst du är ärlig och erkänner ,att dinna felaktiga uppgifter var det.Bra gjort, mycket bra Gjort till och med och ett exempel att följa .Din Far bad för mig och min mor som hade en liten dispyt och nu i onsdags blev vi sams igen . Som Morsan sa om problemet . Det är mänskligt att fela ,och Gudomligt att förlåta. Frid och Gud välsige dig Ronny Föresten, Stedan Swärd är väldigt ärlig med ,om sinna misstag.På sin blog erkänner han dem och gör bättring ,han också . Det är väl det som är att leva i Guds Nåd kan jag tänka . Jag tror att om leddarna gör så i försammlingen, blir både Jesus och Guds Ord ,och de trovärdigare och begripligare. För då kan vi igenom deras exmpel förstå att vi alla människor och Kristna behöver Guds nåd hela ´tiden med . Det är Guds Kärlek det Amen !!! Frid Ronny
21 mars, 2009 / 22:18
Chrisopher
På denna blogg är det väl ingen som intresserar sig för vad eller var någon handlar, eller äter.
Ditt inlägg är obegripligt. Jag vet ingen som här sysslar med den slags trivialiteter som du nämner. Däremot är det ett antal bloggare som är djupt ledsna att se hur trosrörelsens glada och entusiastiska folk ledes bort från den sanna tron på Jesus och hans enda blodiga offer, en enda gång, på korset.
Om det är den typen av avfall från läran som du menar då hoppas jag att bloggarna hos Andy uthålligt detaljsynar alla hemska detaljer.
Avfallet måste komma säger NT. Du Christopher ska vänta dig avfall, du bör förbereda dig för att genomskåda avfallet. Hur? Studera bibeln, studera äldre eskatologi. T.ex. Machintoch, Florensius Hällzon och Lewi Pethrus ”Jesus kommer”.
Jag vill varna för luthersk och katolsk eskatologi.
22 mars, 2009 / 17:28
Till alla er som reagerat på mitt lilla raljerande inlägg och tagit det som förakt etc etc. så ber ja om ursäkt om det uppfattats så, dock inte alls min mening! Bless you all! Hej.
@Christopher, Önskar dig av hela hjärtat Guds välsignelse.Håkan
23 mars, 2009 / 20:48
Tror mig förstå precis vad Christopher menade.
Denna totala förvirring om sanningen beroende vilken utgångspunkt man ser ut ifrån.
Och så möts man av hån då man egentligen upplever förtvivlan över att det verkar så omöjligt.
Och de flesta tyckarna vill gott, önskar följa sanningen, men allt som inte passar in utifrån utgångspunkten hävdas vara demoniskt och av fel ande.
Gud bevare alla de minsta i denna tid. Vad är sanning?
MS
25 mars, 2009 / 15:30
När katten är borta dansar råttorna på bordet …
Medan Ekman och Livets Ords pastorer mediterar zenyoga med Per Mases på berget, så har Haggaj och My Two Cent besökt Livets Ord.
http://aletheia.se/2009/03/25/mtc-och-haggaj-pa-besok-hos-livets-ord-university/
@Råger Mår, Hur kan du saga att de mediterar zenyoga, nar detta inte ar fakta? Jag forstar att du raljerar men ingen kommer att kunna ta dig pa allvar med sadana dar utflykter med sanningen.
31 mars, 2009 / 05:13
For er spelar det ingen roll vad UE gor. Ni skulle anda vanda det till nagot daligt. Kan inte forsta hur ni orkar.
26 juli, 2009 / 14:45
Själv har jag alltid klarat mig bra genom att söka Gud och försöka tänka själv efter bästa förmåga..
Det här visar med all önskvärd tydlighet att också UE bara är en människa, och det kanske på sätt och vis är bra, om det inte vore för att han drar med sig en massa människor i fallet.